Alexis Zorbas de Nikos Kazantzakes

El proper mes llegirem aquesta obra en la que s'ens expliquen les experiències vitals que va viure l'autor junt a un personatge peculiar que el va ensenyar a gaudir de la vida:
Nikos Kazantzakes va conèixer Giorgos Zorba l’any 1917, al sud del Peloponès, quan explotaven una mina de lignit. Les tertúlies nocturnes el van portar a conèixer a aquest extravagant personatge, la profunda humanitat del qual el va impressionar de tal forma que va arribar a dir: “Si jo volgués distingir als homes que han deixat una empremta més profunda a la meva ànima, potser em decidiria per Homer, Buda, Bergson, Nietzsche, i Zorba.... ell m’ha ensenyat a estimar la vida i a no témer la mort”.
La seva amistat amb Zorba es va mantenir tota la vida. Kazantzakes va canviar el nom de Giorgos pel d’Alexis Zorba i va situar l’acció a Creta. El famós escriptor va definir aquest home peculiar com “un meravellós bevedor, golafre, treballador, faldiller i vagabund. L’ànima més gran, el cos més ferm, el crit més lliure que he conegut en tota la meva vida”.

La novel·la va ser adaptada al cinema i protagonitzada per Anthony Quinn en el que és, probablement, un dels papers més carismàtics i recordats de la seva carrera. La pel·lícula, a part de ser nominada als premis Bafta, als Grammy i a d'altres, va guanyar tres premis Òscars: millor actriu secundària (Lila Kedrova), millor fotografia (Walter Lassally) i millor direcció artística (Vassilis Photopoulos). 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada