Comentari Elisabet Moreno Boada


Que el confinament també ens duria coses bones ho vaig saber el dia que vaig veure la meva filla al balcó de casa devorant sota el sol Harry Potter i la pedra filosofal. Era un matí qualsevol i de fons només se sentia l’esgarip d’una gavina rondinaire. Després, silenci total. Va acabar el llibre en poc més d’una setmana. Ara ja ha començat el segon.

Ella té deu anys i jo en deuria tenir quatre o cinc més quan vaig descobrir Mercè Rodoreda, amb Aloma precisament. Recordo que em va fascinar i algú podria pensar que en part fou perquè jo era adolescent, com la protagonista; que m’hi vaig identificar. Però no: van ser les paraules. Perquè una novel·la són només paraules, com deia l’autora, però la màgia de la seva literatura rau en el fet que ella sabia triar les paraules justes, les més senzilles, per explicar els sentiments més complexos de la naturalesa humana (de les dones, si em permeteu anar més enllà). 

I també em va captivar l’art de transmetre amb el suggeriment, sense explicar, que no està a l’abast de tots els escriptors. M’ha encantat que la Neus Real recalqués aquestes idees a la videoconferència, perquè això és el que sempre he pensat. 


Després d’Aloma va venir La Plaça del Diamant, que em va fer plorar, i més tard, tota la resta. Un exemplar de butxaca de La meva Cristina i altres contes és un dels millors regals que m’han fet mai. Me’l va portar la meva mare un dia, tornant de Barcelona, perquè sí. No era el meu aniversari, ni Sant Jordi, ni cap festa especial. El va veure i va pensar en mi. Així de bonic, així de senzill. Com les paraules de la Rodoreda.


Rellegir Aloma m’ha fet venir ganes de rellegir Rodoreda, com a la Montse. Tota la Rodoreda, Rodoreda en vena. Perquè en temps de confinament el millor que podem fer és gaudir dels nostres tresors: la família i la literatura amb majúscules. Viatjar amb la ment ja que no podem fer-ho de cap altra manera.


Vindran temps millors, però abans ens hem de preparar per la sotragada. Entre tots i totes podem contribuir al fet que les biblioteques i llibreries no hagin de tornar a tancar, quan els permetin obrir. 
Per tant, qui pugui i vulgui, que faci com jo, que sempre em guio per aquesta pauta:


        1.- Llegir llibres

        2.- Comprar llibres

        3.- Comprar llibres d’autors catalans

        4.- Comprar llibres d’autors catalans vius

        5.- Comprar llibres d’autores catalanes vives

La idea és començar pel final, si ens ve de gust i les circumstàncies ho permeten, i si no, anar reculant, sense renunciar mai al primer precepte. En aquest sentit, us deixo aquí dos títols a tenir en compte, si la proposta us interessa:

Aprendre a parlar amb les plantes, de Marta Orriols.
Canto jo i la muntanya balla, d’Irene Solà.

I no dic res més. La màgia dels llibres (la de Hogwarts, la dels jardins de Sant Gervasi...) comença a la primera pàgina. 

Salut i ànims, més que mai. 


#JoEmQuedoACasa
#LaCulturaaCasa
#Bibliotequesacasa

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada