La sombra del ciprés es alargada, Miguel Delibes

Acabem el 2020 llegint una novel·la que va guanyar el premir Nadal el 1947. La sombra del ciprés es alargada ens explica, en primera persona, la històra de Pedro des de la seva infantesa quan el seu oncle el deixa a càrrec de Don Mateo Lesmes que li dona una visió pessimista de la vida. Aquesta visió no l'abandonarà durant tota la seva vida i marcarà les seves relacions, tant d'amistat com amoroses, i tot el que l'envolta.

Narrada de forma senzilla i emotiva, aquesta novel·la anuncia ja els temes fonamentals de l'obra de Delibes: la recuperació de la infància, la presència constant de la mort, el pessimisme com a temptació contra la fe i la vida i el paper imprescindible de l'amor en les relacions interpersonals.

Deia Delibes del que suposava escriure una novel·la: A mi juicio, el novelista auténtico se nutre de la observación y la invención tanto como de sí mismo. El novelista auténtico tiene dentro de sí, no un personaje, sino cientos de personajes. De aquí que lo primero que el novelista debe observar es su propio interior. En este sentido, toda novela, todo protagonista de novela, lleva en sí mucho de la vida del autor. Vivir es un constante determinarse entre diversas alternativas. Mas, ante las cuartillas vírgenes, el novelista debe tener la imaginación suficiente para recular y rehacer su vida conforme otro itinerario que anteriormente desdeñó. Imaginativamente puede, pues, recrearse. Por aquí concluiremos que por encima de la potencia inventiva y del don de observación, debe contar el novelista con la facultad de desdoblamiento: no soy así pero pude ser así. Dar testimonio, en una palabra, no sólo de lo que le ha ocurrido, sino de lo que podría haberle ocurrido en cada caso y cada circunstancia.



 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada